Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Mensen maken waarden, waarden maken mensen : Vacature waarde-enquête
Authors: ---
ISBN: 903344612X Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bij de overgang naar het jaar 2000 reageerden liefst 15.616 personen op de enquête in Vacature omtrent waarden en waardebeleving. Hun boeiende getuigenis is een leidraad voor ieder van ons om stil te staan bij wat wij zelf belangrijk vinden. Dit boek geeft in de eerste plaats een overzicht van de bevindingen uit het onderzoek. Het toont aan waar mensen wakker van liggen. In die zin biedt het boek een uitstekende gelegenheid om aan zelfonderzoek te doen.


Multi
Waarden- en normenspel. Handleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9789074123082 9074123082 9789074123099 9074123090 Year: 2004 Publisher: Torhout Creare

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze ringband behoort bij het Waarden- en Normenspel en bevat 20 spelvormen die met het spel kunnen worden gespeeld. Toepassingsmogelijkheden: bewustwording van eigen waarden en normen - samenwerken in teams - discussie over organisatiewaarden - bespreken en veranderen van groepsnormen - loopbaanplanning - coaching.Tevens bevat deze handleiding de Normenmatrix (spelbord op A2-formaat) die is erg nuttig bij het bespreekbaar maken van groepsnormen. U kunt hiermee nagaan welke normen wel of niet worden toegepast in een groep, en of deze normen al dan niet gewenst zijn om een groep optimaal te laten functioneren

Keywords

Didactics of secundary education --- spellen --- ethiek --- Didactics of social education --- persoonlijkheidsleer --- waardenopvoeding --- zelfkennis --- waardenbeleving --- #PBIB:+101.10 --- #PBIB:+108.41 --- Communicatie --- Spel --- Jeux Spelen --- Valeurs (société) Waarden (maatschappij) --- normen --- waarden --- 311 --- 417 --- 417.1 --- Kennismakingsspelen --- Normen --- Persoonlijkheidsleer --- Waardevorming --- organisatieleer --- spelen --- 456.8 --- Waarden (normen) --- ethiek (gez) --- spel (gez) --- spel --- waarden (ler) --- waarden in onderwijs (ler) --- 17.022 --- Ethiek --- human resources management --- persoonlijke ontwikkeling --- onderwijs --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Secundair onderwijs : Algemeen --- Sociale ethiek --- Persoonlijkheidsleer - Typologiën --- Vormingsgebieden --- Games --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het secundair onderwijs --- Educatieve spelen --- spelmateriaal --- 17 --- toegepaste filosofie --- testotheek --- PXL-Education 2014 --- didactische werkvormen --- sociale psychologie --- 305 --- spelmaterialen --- socale vaardigheden --- Levenskwaliteit --- Normwaarden --- Psychologie --- Organisatieleer --- Waarden --- Groepsprocessen --- Teamwerk --- Waarden en normen --- team --- Norm (standaard) --- Waarde (ethiek) --- Groepsproces --- Man --- Volwassene --- Norm (gedragsregel) --- Bewustwording --- Mass communications --- communicatie


Book
Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief
Authors: ---
ISBN: 9789046903049 9046903044 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cultuur en communicatie zijn zo nauw met elkaar verweven dat verschillen in cultuur automatisch leiden tot verschillen in communicatie. In dit boek wordt een overzicht gegeven van theorieën over cultuurverschillen en de verschillen in communicatie die daaruit voortvloeien (zowel in verbale als non-verbale communicatie). Uitgangspunt daarbij is een vergelijking tussen Nederland en Vlaanderen, twee gebieden die wel dezelfde taal maar niet dezelfde cultuur hebben. De verschillen tussen beide culturen worden vervolgens vergeleken met andere Europese culturen en Aziatische, Arabische en Afrikaanse culturen. Ook intercultureel management komt aan bod, waarbij cultuurverschillen in een zakelijke context besproken worden.De talrijke voorbeelden en oefeningen in Culturele waarden en communicatie maken je bewust van je eigen cultuur en van de problematiek van interculturele communicatie. Hierdoor leer je de communicatie van andere culturen beter te begrijpen en zelf effectiever intercultureel te communiceren. Culturele waarden en communicatie is bedoeld voor iedereen die in zijn opleiding of beroep te maken heeft met mensen uit andere cultuurgroepen. Het boek stimuleert docenten en studenten na te denken over de eigen (interculturele) communicatie. Ook voor professionals die werken in internationaal opererende organisaties of in organisaties die met lokale diversiteit te maken hebben is het boek onmisbaar


Book
Mindful communiceren voor hulpverleners
Author:
ISBN: 9789089534484 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Mensen communiceren vaak gedachteloos. Pas in een lastige situatie worden ze 'wakker' en beseffen ze wat ze precies zeggen en hoe. In de relatie tussen hulpverlener en cliënt volstaat gedachteloze communicatie niet: deze kan zorgen voor onbegrip, stress en ergernissen. Juist in de hulpverlening, waar het succes van de behandeling voor een groot deel afhankelijk is van een goede communicatie tussen hulpverlener en cliënt, is mindful communiceren dan ook belangrijk. Dit houdt in dat een hulpverlener zijn reactie baseert op de informatie die in het 'hier en nu' op hem afkomt. De communicatie raakt minder vertroebeld door emoties, (voor)oordelen of onrealistische verwachtingen. Zo wordt het voor de hulpverlener duidelijker wat de cliënt wérkelijk bedoelt. De cliënt ervaart meer begrip en erkenning en het versterkt de empathie van de hulpverlener, wat het hulpverleningsproces ten goede komt. Pieternel Dijkstra laat in Mindful communiceren voor hulpverleners zien hoe je met aandacht kunt communiceren. Hiervoor gebruikt zij technieken uit de mindfulness en de Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Dijkstra combineert wetenschappelijke kennis uit de communicatieleer en de psychologie met praktische adviezen en casuïstiek.


Book
Onderwijsverhalen.
Author:
ISBN: 9789026242502 Publisher: S.l. JSW

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt uitgebreid ingegaan op het groepsproces in de klas. Centraal staat hoe je als leerkracht via allerlei oefeningen een positieve groep kunt creëren en wat het effect hiervan is op het leef- en leerklimaat in de klas. In een positieve groep is de ordeproblematiek niet of nauwelijks aanwezig. De ordeprobelematiek wordt in 'Grip op de groep' specifiek benaderd vanuit het perspectief van de groepsdynamica.


Book
Ethiek : de basis
Author:
ISBN: 9789401406130 Year: 2013 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Iedereen heeft met ethiek te maken: morele vragen, dilemma's en thema's duiken op in de media en ieders persoonlijk leven. Maar wat is ethiek? Waar komen onze normen en waarden vandaan? Zijn waarden tijdloos of tijdelijk? Is ethisch denken een recht of een plicht? In dit werk maakt de lezer kennis met kernauteurs als Aristoteles, Kant, Levinas en Habermas en krijg hij inzicht in een aantal belangrijke opvattingen. Het handboek biedt een stevige achtergrond voor studenten en docenten uit het hoger onderwijs en voor iedereen die interesse heeft voor ethische debatten


Book
Kritisch denken over goed en slecht : eigenbelang als uitgangspunt voor ethische kwesties
Author:
ISBN: 9789024415564 9789024427222 Year: 2018 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welk vak iemand later ook uitoefent, vroeg of laat krijgt hij of zij te maken met kwesties van goed en slecht. Regelmatig moeten mensen standpunten innemen en op grond hiervan handelen. En vervolgens verantwoording afleggen over hun gedrag en de keuzes die ze hebben gemaakt. Dit bewust kunnen doen, is een waardevolle vaardigheid voor de moderne samenleving. Met Kritisch denken over goed en slecht ontwikkelen uw studenten deze vaardigheid.Met het boek Kritisch denken over goed en slecht willen de auteurs studenten stimuleren om zelfstandig en kritisch na te denken. Elke hoofdstuk begint daarom met een casus en een bijpassende vraag. Daarnaast biedt het boek handvatten om het denken van uw studenten methodisch en systematisch te ondersteunen. Hierbij gaat de aandacht uit naar onder andere normen, waarden, sancties, reputatie, principes, karakter, schuldgevoelens, eigenbelang en verbondenheid.Bron: https://www.boomhogeronderwijs.nl/zojuist-verschenen/100-7595_Kritisch-denken-over-goed-en-slecht


Book
Openheid of leegte? : over zingeving bij jongeren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033449110 9789033449116 Year: 2001 Volume: 7 Publisher: Leuven Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het zoeken naar de ultieme zin in het leven is een thema dat leeft bij jongeren. De levenszin is echter geen 'ding' dat men ergens kan aantreffen. De zin ligt ook zomaar niet 'in' jezelf, zoals velen nog geloven (zelfontplooiing). Zingeving is een complex proces binnen relaties, binnen de dialoog mens-medemens én werkelijkheid, dus binnen een gemeenschap die historisch gesitueerd is. Hoe verloopt zingeving vandaag bij onze jongeren? De auteurs trachten in dit cahier meer licht te werpen op dit zeer complex fenomeen. In een eerste bijdrage onderzoekt Bert Roebben welke soort 'zingevingsarbeid' jongeren verrichten in de samenleving vandaag. Vervolgens peilen Mark Elchardus en Jessy Siongers naar het verband tussen detraditionalisering, zingeving en onbehagen, en wijzen ze op het belang van sociale participatie, authenticiteitsstreven en verbondenheid. (Bron: covertekst) Het zoeken naar de ultieme zin in het leven is een thema dat leeft bij jongeren. De levenszin is echter geen 'ding' dat menergens kan aantreffen. De zin ligt ook zomaar niet 'in jezelf', zoals velen nog geloven (zelfontplooiing). Zingeving is een complex proces binnen relaties, binnen de dialoog mens-medemens én werkelijkheid, dus binnen een gemeenschap diehistorisch gesitueerd is.


Book
Asociale jeugd : resultaat van een cultuur
Author:
ISBN: 9044114476 Year: 2003 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meer en meer worden klachten geuit over het antisociale gedrag van de jeugd. Misdragingen, die variëren van vernieling tot doodslag, zijn aan de orde van de dag en worden door de maatschappij gesanctioneerd. De auteur wijst erop dat er zich naast dit antisociale gedrag op grotere schaal asociaal gedrag ontwikkelt. Hij uit zijn vrees dat toekomstige generaties almaar minder in staat zullen zijn sociaal in te voelen. Reden daarvan is dat diezelfde maatschappij vele ouders een zodanig dagritme oplegt dat zij hun kinderen nauwelijks nog een sociaal bewustzijn kunnen meegeven. Het boek moedigt een breed publiek van in sociologie en opvoeding geïnteresseerde mensen aan om zich een eigen visie te vormen of aan te scherpen. (Bron: www.garant.be)

Listing 1 - 10 of 18 << page
of 2
>>
Sort by